راه اندازی سیستم XRF

منتشرشده توسط editor در تاریخ


مقدمه

راه اندازی XRF  شامل پنج بخش می گردد

Hardware

Software

Calibration

Maintanence

Prepration

1-سخت افزار : مهمترین قسمت سخت افزار شامل جنراتور ، تیوب ، کریستالها ، HT تانک ، گونیامتر کولیماتور ، بردهای الکترونیک ، و همچنین سیستم خنک کننده چیلر می باشد .

2-نرم افزار شامل برنامه های مورد استفاده جهت آنالیز و ارتباط دستگاه با کامپیوتر می باشدو در غالب آن،  کانالهای سیستم ( عناصر مورد نظر ) تعریف و کالیبره می گردد نرم افزار دستگاه مذکور X40  می باشد که فلاپی هان موجود نمی باشد .

3-کالیبراسیون : شامل استفاده از استانداردهای مختلف در رابطه با نوع مطالعات مورد نظر می باشد که در نهایت خطوط کالیبراسیون جهت هر عنصر و در رنج های مختلف تعریف می گردد . و تعریف application  های مورد نظر باید انجام گردد . پس از انجام کالیبراسیون عملیات مونیتورینگ و ری کالیبراسیون بصورت مستمر و در زمانهای مورد نظر الزامی است.

4-سرویس و نگهداری و تعمیرات  : شامل رفع  عیوب ایجاد شده ، تنظیمات الکترونیکی ولتاژها و سیستم حرارتی و وکیوم و غیره می باشد . که بایستی در طول سال بصورت مستمر انجام پذیرد علاوه بر دستگاه،  سیستم چیلر نیز شامل موارد سرویس و نگهداری  می شود در خصوص تعمیرات دستگاهی گاهی جهت تعویض قطعات معیوب نیاز به قطعات یدکی نیز می باشد که عمدتا بایستی از خارج کشور تامین گردد. و الزاما عملیات مذکور بایستی توسط افراد مجرب و با تجربه انجام پذیرد .

5-آماده سازی : نمونه ها می تواند از ده گرم تا چندین کیلو گرم باشد که توسط کارشناسان یا دانشجویان برداشت شده است  که یا جهت تشخیص کانی خاص  یا نمونه معدل دپو یا رگه می باشد کل نمونه اورده شده در اندازه صفر تا سه میلیمتر خردایش می گردد سپس توسط مقسم تقسیم شده و قسمت نهایی معمولا مش 200  و یا 75 میکرون پودر می گردد  سپس مقدار مشخصی از نمونه مثلا 3 گرم نمونه با 0.6 گرم واکس سی  مخلوط شده و در سیلندر قرص فلزی ریخته می شود و تحت فشار به قرص فشاری تبدیل می گردد.  . پایه نگهدارنده این نمونه اسید بوریک می باشد .

مراحل راه اندازی و بهره وری دستگاه :

A – اورهال سیستم و سرویس کامل دستگاه شامل بررسی وضعیت شیلنگ ها ، ولوها  windowها  دیکتور،  تنظیم گونیامتر تمیز کردن و تنظیم کریستالها ، بررسی سیستم حرارتی دستگاه ها روغن کمپرسور پمپ وکیوم، تنظیم وکیوم دستگاه و فشار و حرارت آب چیلر و تنظیم ولتاژها دتکتورها و تنظیم عملکرد چیلر میباشد.

B – نصب نرم افزار ارتباط نرم افزاری دستگاه با کامپیوتر و انجام تنظیمات الکترونیکی نرم افزاری

C –  مراحل کالیبراسیون

            الف – تعریف کانالها و بک گراندهای مربوط به هر کانال ( عناصر مختلف ) با انتخاب مناسب ترین خط K  الفا  و  K بتا  تعیین  Hv  و  MA  ، تعریف کریستال ها  ، کلیماتور ، دیکتور ، بک گراند ، محدوده الکترونیکی و … برای هر عنصر

            ب – تعریف  application  های مربوط به برنامه های مورد نظر آنالیز

            پ – ساخت قرصهای استاندارد متناسب با نوع آنالیزهای مورد نظر

            ت – آنالیز اولیه استانداردها و بدست آوردن کانت هر عنصر

            ث – وارد نمودن مقادیر استانداردهای مختلف در نرم افزار

            ج – گرد آوری فایل غلظت ها و کانت ها جهت هر عنصر و بدست آوردن ضریب اثر گذاری سایر عناصر جهت تصحیح نتایج آنالیز

            چ – ساخت قرص های مونیتورینگ دستگاه

            ح – تعریف برنامه های مرتبط با مونیتورینگ

            خ – آنالیز نمونه های مونیتور همزمان با انجام کالیبراسیون

            د – تعریف برنامه های مختلف Application  های متناسب با نوع آنالیز

            ذ – انجام آنالیز نمونه های مجهول

دسته‌ها: خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *